Nadciśnienie tętnicze – czy dieta może pomóc?

Nadciśnienie tętnicze – czy dieta może pomóc?

Nadciśnienie tętnicze jest jedną z najbardziej groźnych przypadłości, które mogą prowadzić do przedwczesnego zgonu. Cierpi na nie już co trzeci Polak! Zastanawiacie się, jakie są czynniki ryzyka przy nadciśnieniu tętniczym albo jaka dieta wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego? Z chęcią opowiemy Wam o najzdrowszych metodach walki z nadciśnieniem.

Spis treści:

Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Dlaczego mamy problemy z nadciśnieniem tętniczym?

Jak walczyć z nadciśnieniem tętniczym?

Dieta w nadciśnienia tętniczym

Dieta sokowa na nadciśnienie tętnicze


Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Ciśnienie tętnicze to siła z jaką krew uderza w ściany tętnic. Na jego wynik składają się dwie wartości: ciśnienie skurczowe i ciśnienie rozkurczowe. Prawidłowe ciśnienie krwi powinno wynosić następująco: ciśnienie skurczowe poniżej 120 mmHg i rozkurczowe poniżej 80mmHg. Nadciśnienie pojawia się wtedy, kiedy pomiary wynoszą wartości powyżej 140/90 mmHg.

Dlaczego mamy problemy z nadciśnieniem tętniczym?

Problemy z wysokim ciśnieniem tętniczym mogą pojawiać się u nas wraz z wiekiem. Jednak istnieje również kilka czynników zwiększających te problemy, należą do nich: palenie tytoniu, wypijanie sporych ilości alkoholu, nadwaga i otyłość, brak ruchu, stres i przede wszystkim zła dieta. To właśnie dieta jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o tym, czy problem nadciśnienia nas dotyczy. Nadciśnienie tętnicze bywa podstępną chorobą – jego bezobjawowa forma może występować u nas nawet przez kilka lat. Często prowadzi to do powikłań, które mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Dlatego to właśnie profilaktyka w przypadku nadciśnienia tętniczego jest najlepszą metodą w walce z tym przeciwnikiem. Do profilaktyki w nadciśnieniu tętniczym należy zaliczyć aktywność fizyczną, regularne pomiary ciśnienia i zdrowy tryb życia rozumiany przede wszystkim jako dobrze zbilansowaną dietę.

Jak walczyć z nadciśnieniem tętniczym?

W walce z nadciśnieniem tętniczym najistotniejsza jest prewencja w postaci unikania czynników ryzyka. Jednak jeśli zauważymy u siebie problemy z nadciśnieniem, należy najpierw skonsultować je z lekarzem, być może konieczne będzie leczenie farmakologiczne. Jeśli jednak jesteśmy jeszcze w momencie, kiedy możemy uniknąć poważnych problemów związanych z nadciśnieniem tętniczym najlepiej skupić się na zmianie sposobu odżywiania. To odpowiednia dieta pomoże nam nie tylko zmniejszyć ciśnienie, ale też walczyć z otyłością i nadwagą, które stanowią jeden z czynników ryzyka w chorobie.

Dieta w nadciśnienia tętniczym

Dieta redukująca nadciśnienie tętnicze powinna opierać się na następujących filarach:

- Zmniejszeniu ilości zużywanej soli – jej nadmiar prowadzi nie tylko do nadciśnienia tętniczego, ale również podnosi ryzyko udaru naczyń krwionośnych! Zamiast soli możesz korzystać z różnych ziół – zarówno świeżych i suszonych, które pozytywnie wpłyną na smak jedzenia.

- Potas – wiesz, że osoby, które spożywają mniej niż 3500 mg, częściej chorują na nadciśnienie tętnicze? Osoby mające problem z nadciśnieniem powinny spożywać około 4700 mg tego pierwiastka dziennie! Najbogatszym źródłem potasu są warzywa i owoce.

- Antyoksydanty – mowa głównie o witaminie C, kwasie fenelowym i beta-karotenie. Największą ilość antyoksydantów znajdziesz w warzywach i owocach.

- Zmniejszenie ilości tłuszczy trans i tłuszczy nasyconych – z pewnością pomoże Ci to również zrzucić zbędne kilogramy, co pozytywnie przyczyni się do walki z nadciśnieniem tętniczym. Spora ilość tłuszczy nasyconych znajduje się w mięsie i jego pochodnych – warto spróbować zastąpić mięso większą ilością warzyw!

Do diety obniżającej ciśnienie warto włączyć też konkretne produkty spożywcze. Wśród nich powinny się znaleźć:

- Warzywa i owoce – najlepiej sprawdzą się te o wysokiej zawartości potasu i błonnika – banany, brokuły, natka pietruszki, pomidory, brzoskwinie.

- Alternatywny dla soli – mowa tutaj o przyprawach, które również same w sobie mogą obniżać ciśnienie krwi: cynamon, oregano, kardamon, bazylia, chili, goździki, pieprz, czosnek i cebula.

- Nabiał – jednak, zamiast tłustych przetworów mleczarskich powinno wybierać się te chude, ewentualnie półtłuste.

- Chude mięso, jaja, ryby, owoce morza – nie należy jednak spożywać tych produktów częściej niż 2-3 porcji dziennie.

- Oleje roślinne – oliwa z oliwek, olej rzepakowy, sezamowy, słonecznikowy, lniany, kukurydziany.

- Pełnoziarniste produkty zbożowe – pieczywo, makarony, kasze, płatki zbożowe, otręby.

Dieta sokowa na nadciśnienie tętnicze

Lekarze często wskazują na to, że to właśnie dieta bogata głównie w warzywa i owoce przyczynia się do walki z nadciśnieniem tętniczym! Dieta sokowa w SPORTFOOD oparta jest tylko na owocach i warzywach, które zawierają w sobie ogromne ilości błonnika, potasu, antyoksydantów. Nasze soki są produkowane za pomocą metody COLD PRESS, która sprawia, że wyciskamy z nich wszystkie wartości odżywcze aż do ostatniej kropli! Ważne jest również, aby soki nie posiadały w sobie żadnych ulepszaczy w postaci cukru czy soli – dieta sokowa od SPORTFOOD jest w 100% naturalna.

Pamiętaj jednak, że jeśli Twoje problemy z nadciśnieniem tętniczym są poważne, to najpierw skonsultuj wybór diety ze swoim lekarzem – lubimy mieć pewność, że robimy dla Was wszystko, co najlepsze. Dieta sokowa pomoże Ci również w zrzuceniu kilku zbędnych kilogramów, które też przyczyniają się do wysokości ciśnienia krwi. W SPORTFOOD możesz skorzystać z opcji jednodniowej diety sokowej, jeśli chcesz sprawdzić, jak zareaguje na nią Twój organizm, zawsze możesz też ją przedłużyć do kilku dni. Należy jednak pamiętać, że dieta sokowa bliższa jest detoksowi, dlatego nie może być ona codzienną dietą, jest za to idealna na początek przygody ze zdrowym żywieniem. Zacznij swoją przygodę ze zdrowiem razem ze SPORTFOOD i sprawdź nasze diety!

Pozdrawiam,

Dietetyk
SPORTFOOD

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie

Popularne