Zbilansowana i różnorodna dieta +JADŁOSPIS OD DIETETYKA

Zbilansowana i różnorodna dieta – klucz do odchudzania i zdrowego stylu życia.

Różnorodność to nierozłączny element zdrowej diety, którego powinni przestrzegać wszyscy ludzie. Brak różnorodności i powtarzalność w codziennej diecie to problem wielu osób, zwłaszcza tych niezwiązanych z dietetyką i sportem.

Szczególnie młode osoby (najczęściej z lenistwa) mogą żywić się ciągle tymi samymi posiłkami np. kanapkami, fast foodami, płatkami z mlekiem. Podobny problem mają osoby starsze, które mają swoje „żelazne” przyzwyczajenia i nie mają możliwości robienia dużych i częstych zakupów.

Co z aktywnością fizyczną?

Pod uwagę warto wziąć również osoby aktywne fizycznie, które dużą wagę przykładają do swojego wyglądu. Ich dieta mimo tego, że jest na pierwszy rzut oka zdrowa i wartościowa to jest niezwykle monotonna imoże powodować niedobory składników odżywczych. Najczęściej w menu takich osób są dzień w dzień te same produkty, tj. ryż, kurczak, brokuł, płatki owsiane itp.

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że jedzenie jest źródłem zarówno składników odżywczych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz anty-odżywczych, które należy ograniczać. Najważniejszy jest umiar, bo nawet zdrowe produkty w nadmiarze może wpływać na organizm niekorzystnie.

Jak powinna wyglądać zbilansowana dieta?

Zdrowa zbilansowana dieta powinna być oparta o zasady Piramidy Zdrowego Żywienia. Zdecydowaną przewagę w proporcji posiłku powinny być świeże warzywa oraz owoce. Forma nie jest istotna – mogą to być surówki, przetwory, warzywa i owoce świeże i surowe, w postaci soków, a także po obróbce termicznej. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ stanowią one najlepsze źródło witamin oraz minerałów, a także błonnika. Błonnik oprócz dobroczynnego wpływu na trawienie, ogranicza proces wchłaniania “złego” cholesterolu LDL oraz ma działanie redukujące ilość metali ciężkich i toksyn z organizmu.

Owoce i warzywa to źródło kwasu foliowego, który zapobiega depresji oraz wpływa na prawidłowe działanie układu nerwowego. Witamina C obecna np. w pietruszce wzmacnia odporność, a witamina A dba o zdrowy wygląd skóry, jest niezbędna w procesie widzenia oraz może zapobiegać rozwojowi niektórych nowotworów.

Równie ważne jest włączenie do codziennego jadłospisu produktów zbożowych pełnoziarnistych, takich jak: pieczywo razowe, mąki z pełnego przemiału, kasze gruboziarniste, razowy makaron, brązowy ryż. Stanowią one źródło witamin z grupy B oraz E i minerałów, takich jak: miedź, magnez, cynk, fosfor i żelazo.

Kolejna niezbędna grupa to produkty mleczne np. kefir, mleko, sery i twarogi są skarbnicą wapnia , czyli składnika niezbędnego do prawidłowego rozwoju kości i zębów. Zalecana dzienna porcja to ok. 3-4 szklanki mleka dziennie. Można to oczywiście zastąpić maślanką, kefirem, twarogiem itp. Wybierajmy chudy nabiał lub ze zredukowaną ilością tłuszczu.

Bardzo istotne jest codzienne dostarczanie wraz z pożywieniem odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka, które znajdziemy głównie w mięsie, rybach i jajach. Mięso jest źródłem przede wszystkim żelaza, które uczestniczy m.in. w tworzeniu składników krwi. Które mięso jest wybrać? Oczywiście chude i nieprzetworzone.

Istotną rolę w zbilansowanej diecie odgrywają również ryby morskie - należy spożywać je minimum 2 razy w tygodniu, ponieważ cenne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju i prawidłowym funkcjonowaniu mózgu. Są również źródłem jodu.

Nie należy zapominać o jajkach, które zawierają tak zwane białko wzorcowe, składające się ze wszystkich aminokwasów, które potrzebuje nasz organizm. Można je bezpiecznie spożywać kilka razy w tygodniu.

Najlepszym źródłem tłuszczu w diecie są oleje roślinne, szczególnie te dodawane na zimno np. do sałatek i warzyw. Tłuszcz zwierzęcy należy ograniczyć, ponieważ sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia.

Przykładowy plan żywienia na 3 dnia – od dietetyka #SPORTFOOD

Dzień I

ŚNIADANIE  g. 9:00  Owsianka gotowana na mleku z dodatkiem orzechów laskowych, borówek, banana, malin 
II ŚNIADANIE  g. 12:00 Koktajl na bazie awokado, banana i kakao
OBIAD g. 15:00 Dorsz lub miruna pieczona ze szpinakiem, kaszą gryczaną i surówką z kapusty kiszonej 
PODWIECZOREK g. 18:00 Słupki warzyw z domowym hummusem 
KOLACJA g. 20:30  Serek wiejski z papryką, kromka chleba z pasztetem warzywnym i ogórkiem kiszonym 

Dzień II

ŚNIADANIE  g. 9:00  Jogurt z granolą, suszonymi owocami, jabłkiem i cynamonem 
II ŚNIADANIE  g. 12:00 Koktajl na bazie mango, mleka kokosowego i cynamonu
OBIAD g. 15:00 Curry wegańskie z cieciorką i surówką z marchewki  
PODWIECZOREK g. 18:00 Jogurt sojowy z owocami
KOLACJA g. 20:30  Grahamka z pomidorami, jajkiem sadzonym i łososiem wędzonym

Dzień III

ŚNIADANIE  g. 9:00  Jaglanka z kakao, migdałami i truskawkami
II ŚNIADANIE  g. 12:00 Smoothie na bazie mleka kokosowego, banana i borówek
OBIAD g. 15:00 Filet z piersi indyka pieczont bez tłuszczu z dodatkiem puree groszkowego i ogórków kiszonych 
PODWIECZOREK g. 18:00 Jabłko pieczone z cynamonem i orzechami 
KOLACJA g. 20:30  Sałatka z tuńczykiem, jajkiem i fasolką  

Zbilansowana dieta - jadłospis skrojony pod Ciebie!

Jeżeli masz problem z różnorodną i zbilansowaną dietę - mamy na to sposób! Skontaktuj się z nami i skorzystaj z Planu dietetycznego przygotowanego specjalnie dla Ciebie. 7-dniowy profesjonalny plan dietetyczny, ułożony na podstawie szczegółowego wywiadu żywieniowego, dopasowany do Twoich celów, preferencji, alergii i nietolerancji pokarmowych, stylu życia, możliwości i przede wszystkim potrzeb.

Jednorazowy 7–dniowy jadłospis jest „uszyty” na miarę. Nie wysyłamy gotowego planu żywieniowego pobranego z Internetu. Nasz wykwalifikowany dietetyk analizuje szczegółowo przeprowadzony wywiad żywieniowo-medyczny w formie ankiety, którą wysyłamy Państwu mailowo. Istnieje również możliwość przeprowadzenia ankiety telefonicznie – po wcześniejszym uzgodnieniu dogodnej daty i terminu.

Należy pamiętać, że odpowiednio zbilansowana dieta to gwarancja nie tylko pięknej sylwetki ale także wspaniałego samopoczucia i dobrego zdrowia. Pomożemy osiągnąć zarówno cele sylwetkowe (zbudowanie masy mięśniowe, odchudzanie, utrzymanie wagi) jak i zdrowotne. Nasze wiedza jest oparta o najnowsze badania naukowe, dlatego bez problemu radzimy sobie z nietolerancjami, jednostkami chorobowymi oraz zaburzeniami odżywiania.

Więcej o diecie sokowej przeczytasz na naszych innych wpisach:

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie

Popularne