Kiszonki czy są zdrowe?

Kiszonki czy są zdrowe?

Dlaczego warto jeść kiszonki? 

Kiszonki to prawdziwe skarby tradycyjnej polskiej kuchni. Dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym, fermentowana żywność zyskuje coraz większą popularność. Są bogate w błonnik, witaminy i minerały, a odpowiednio przygotowane, świetnie smakują. Dodatkowo pomagają redukować wagę, wzmacniają układ odpornościowy oraz oczyszczają organizm. 

Na czym polega kiszenie? 

Kiszenie jest procesem fermentacji mlekowej, w wyniku której bakterie rozkładają cukry i powstaje kwas mlekowy. Zapobiega on tworzeniu mikroorganizmów takich jak pleśnie czy drożdże. Substancja ta uznawana jest za probiotyk, który Światowa Organizacja Zdrowia określa jako „żywe drobnoustroje, wywierające korzystny wpływ na zdrowie”. Kiszonki uznawane są za najzdrowsze probiotyki, ponieważ są pochodzenia naturalnego. Kwas mlekowy oczyszcza układ trawienny, usprawnia przemianę materii i jest polecany przy zaburzeniach mikroflory bakteryjnej. 

Kiszonki to bomba witaminowa! 

Produkty spożywcze poddane procesowi fermentacji to bogate źródło witamin z grupy B, C, A, E, K oraz minerałów: magnezu, fosforu, potasu oraz wapnia. Ponadto kwaśne środowisko świetnie wpływa na przyswajanie i stabilność witamin. 

Kiszonki jakie zawierają witaminy?

  1. Witamina B oddziałuje na metabolizm, reguluje trawienie węglowodanów, białek i tłuszczy. Witaminy z tej grupy świetnie działają na kondycje skóry, włosów i paznokci. 
  2. Witamina B2, powstała w wyniku fermentacji, jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Pomaga w regeneracji tkanek, tworzeniu płytek krwi oraz bierze udział w procesach przemiany materii. 
  3. Witamina B3, zwana witaminą PP, wspomaga odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu. Ma to duże znaczenie dla zdrowia psychicznego człowieka. Łączy i rozkłada aminokwasy, węglowodany i kwasy tłuszczowe. Współuczestniczy w syntezie hormonów płciowych, insuliny, kortyzolu i tyroksyny. 
  4. Kiszonki posiadają taka samą ilość witaminy C, co świeże owoce czy warzywa. Ta oddziałuje korzystnie na układ odpornościowy organizmu, redukuje ryzyko zakażeń wirusowych i bakteryjnych. Zmniejsza ryzyko tworzenia się siniaków, krwotoków oraz redukuje możliwość krwawienia dziąseł. Witamina C usprawnia układ krążenia oraz ma działanie przeciwnowotworowe. Fermentacja nie powoduje utraty witaminy C, w przeciwieństwie do gotowania. Witamina C jest też zawarta w wielu naszych dietach sokowych. Szcególnie bogate w witaminę C są soki zielone, powstałe z pietruszki i cytryny.
  5. Witamina A Jest substancją niezbędną do właściwego funkcjonowania organizmu. Wspomaga widzenie, wzmacnia układ immunologiczny, pomaga zwalczać wirusy i bakterie. Korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. 
  6. Witamina E to nieodłączny składnik pokarmowy. Dzięki temu, że rozpuszcza się w tłuszczach jest magazynowana w tkance tłuszczowej organizmu oraz nadnerczach. Wspomaga prawidłową krzepliwość krwi, ogranicza ryzyko powstawania zakrzepów. Witamina E jest nazywana witaminą młodości. Poprawia kondycje skóry poprzez odżywienie, nawilżenie i regeneracje, opóźniając tym samym procesy starzenia. 
  7. Witamina K wpływa na krzepnięcie krwi, wspomaga układ sercowo-naczyniowy. Ma właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Jedynym źródłem witaminy K są produkty fermentowane. 

Dzięki fermentacji produktów spożywczych, możliwa jest lepsza przyswajalność żelaza i wapnia, co z kolei przekłada się na profilaktykę oraz wspomaganie leczenia anemii, osteoporozy i osteopenii. Inne dostępne fermentowane produktu w naszym sklepie to Kombucha. Kombucha jest dostępna w zestawach oraz pojedynczo.

Kiszonki dlaczego są zdrowe?

Wapń to podstawowy budulec kości i zębów. Jest niezbędny do prawidłowego przewodnictwa bodźców nerwowych i kurczliwości mięśni. Jest niezbędny dla zachowania prawidłowej krzepliwości krwi. Wapń powoduje zmniejszenie przepuszczalności błon komórkowych, dzięki czemu łagodzi alergie pokarmowe. 

Kolejnym niezwykle potrzebnym pierwiastkiem do właściwego funkcjonowania organizmu jest żelazo. To nieodzowny element budowania i działania układu krwionośnego. Jest niezbędne do magazynowania i transportu tlenu oraz wzmacnia odporność organizmu. 

Potas. Minerał regulujący gospodarkę wodno-elektrolitową oraz kwasowo-zasadową organizmu. Od niego zależy także, prawidłowa praca serca, regulacja ciśnienia krwi oraz napięcie mięśni. Przeciwdziała obrzękom. 

Fosfor wraz z wapniem dba by kości były zdrowe i mocne. Dodatkowo odpowiada za odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego. 

Dobroczynny wpływ kiszonek na układ pokarmowy

Duża zawartość błonnika pokarmowego, kwasu mlekowego oraz bakterii fermentacji mlekowej reguluje pracę jelit oraz wspiera trawienie. To powoduje, że są świetną receptą na zaparcia i pobudzają prace jelit. Ponadto, błonnik zapewnia sytość i przyśpiesza metabolizm. Są polecane dla osób dbających o sylwetkę, ponieważ fermentowanie powoduje, że warzywa mają mniejszą ilość kalorii. Kiszonki poprawiają krążenie i redukują zły cholesterol. Wspierają gospodarkę kwasowo-zasadową, dzięki czemu usuwane są toksyny z organizmu. 

Warto jeść kiszonki! 

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie

Popularne