DETOKSY SOKOWE TO NAJLEPSZY SPOSÓB NA BUDOWANIE ODPORNOŚCI
Sprawdź jakie promocje dla Ciebie przygotowaliśmy
Zdrowe odżywianie i nowa piramida żywieniowa

Zdrowe odżywianie i nowa piramida żywieniowa

Zdrowe odżywianie - czyli co?

Zacznijmy od pojęcia „ZDROWE ODŻYWIANIE”… jest to inaczej sposób odżywiania, który praktykujemy na co dzień, polegający na przyjmowaniu substancji, wpływających pozytywnie dla organizmu w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego. Ważne jest, dostarczanie organizmowi takiej ilości energii, której potrzebuje by prawidłowo funkcjonować.

Wraz z tą energią, dzięki pożywieniu dostarczane są niezbędne składniki odżywcze, które pozwalają organizmowi prawidłowo pracować. Dobrze zbilansowana, urozmaicona dieta, ma ogromne znaczenie w prewencji wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, otyłości czy nowotworów.

Piramida żywieniowa IŻŻ

Od dawna wiadomo, że zdrowe odżywianie polega na regularnym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Ma to bezpośredni na utrzymanie dobrego stanu zdrowia.

Piramida żywieniowa to graficzne przedstawienie zasad zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. Nowa piramida została opracowana w 2016 r. na podstawie najnowszych danych i w oparciu o wiedzę Instytutu Badań i Żywienia. Piramida określa, jakie produkty powinno się jeść częściej, a jakie rzadziej w ciągu dnia. Im bliżej podstawy piramidy znajduje się dany produkt, tym częściej zalecane jest, aby po niego sięgać.

1. Pierwszy poziom to aktywność fizyczna, którą specjaliści zalecają uprawiać ok 40 minut dziennie. Dlaczego aktywność fizyczna została uwzględniona w piramidzie zdrowego żywienia? Ponieważ jest bardzo ważna dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Łącznie z dobrze zbilansowaną dietą pozwala ona zapobiec m.in. rozwojowi bardzo niebezpiecznej dla naszego zdrowia nadwagi i otyłości.

2. Drugi poziom to warzywa i owoce. Instytut Żywności i Żywienia rekomenduje, aby w naszym codziennym menu znalazło się minimum 400 g warzyw i 100g owoców podzielonych na 5 porcji. Warto dodać, że każda dodatkowa porcja to jeszcze więcej korzyści dla zdrowia - dlatego też bardzo dobrym rozwiązaniem na zwiększenie tej ilości są soki COLD PRESS od SPORTFOOD, które uzyskuje się przez tłoczenie warzyw i owoców w niskiej temperaturze, dzięki czemu zachowują pełnię składników odżywczych oraz walorów smakowych.

3. Na kolejnym piętrze piramidy można dostrzec produkty pełnoziarniste zbożowe. Grupa produktów zbożowych jest bardzo zróżnicowana. Należą do niej różne rodzaje mąk, pieczywa, kasze, ryż, makarony, zbożowe przetwory śniadaniowe. Wszystkie one dostarczają nam przede wszystkim węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz takich składników mineralnych jak potas, fosfor, żelazo, magnez, cynk i miedź.

4. Czwarty poziom piramidy to produkty mleczne, zaleca się produkty częściowo (ale nie całkowicie) odtłuszczone. Przetwory mleczne są ważnym elementem codziennej diety, szczególnie z uwagi na swój bogaty skład. Do „najcenniejszych” zaliczamy: łatwo przyswajalne białko, wapń oraz witaminy z grupy B, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz bakterie kwasu mlekowego (korzystnie wpływają na mikroflorę jelit).

Pozytywny wpływ na mikroflorę jelit mają także m.in. te jogurty, które w swoim składzie zawierają probiotyki. Powinniśmy uwzględnić takie produkty jak: jogurty naturalne, kefiry, maślanki, mleko, mleko zsiadłe, a także sery – zarówno twarogowe jak i podpuszczkowe. Przedostatni poziom to produkty białkowe- przede wszystkim pełnowartościowe, zawarte w mięsie, drobiu, rybach, jajach oraz roślinne, znajdujące się roślinach strączkowych, takich jak: soja, soczewica, ciecierzyca. Zaleca się jedną porcję tych produktów w ciągu dnia.

5. Na samej górze nowej piramidy żywienia znajdują się źródła dobrych tłuszczów – rekomenduje się ograniczenie tłuszczów zwierzęcych na korzyść roślinnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wśród najważniejszych możemy wymienić na przykład: oleje roślinne, oliwę z oliwek, orzechy, nasiona, a także ryby morskie (kwasy omega-3).

Jak się zdrowo odżywiać? Cenne wskazówki

- Pij wodę - co najmniej 1,5-2l dziennie,

- Aktywność fizyczka- poświęcaj jej ok. 40 min dziennie,

- Nie spożywaj alkoholu i innych używek,

- Śpij minimum 7-8 godzin dziennie,

- Spożywaj regularnie posiłki, w stałych odstępach czasowych,

- Spożywaj nabiał półtłusty, pij kefiry i jogurty naturalne,

- Unikaj cukru i słodyczy, zastąp je owocami i orzechami,

- Codziennie spożywaj produkty zbożowe, pełnoziarniste,

- Nie dosalaj potraw, zastąp sól dowolnymi ziołami, które lubisz,

- Nie kupuj gotowych wyrobów garmażeryjnych i ciast,

- Warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego co jesz,

- Zamiast przekąsek, lepiej spożywaj pełne witamin soki SPORTFOOD.

Pozdrawiam,
Agata
dietetyk SPORTFOOD

1komentarzy

  • Avatar
    oooo

    oooo , to muszę odstawić fryteczki ;) a tak na serio, ciekawe info. nie wiedziałem że olej jest tak wysoko O_o

    kwi 14, 2020

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść: