Kalkulator kaloryczny – co to jest i dla kogo?

Kalkulator kaloryczny - co to jest i dla kogo?

Redukcja tłuszczu gromadzonego w naszym ciele to bardzo czasochłonny proces. Nie jest tajemnicą, że zdecydowanie łatwiej jest przytyć niż zredukować zgromadzoną tkankę tłuszczową. Magazynowany w ciele tłuszcz, choć faktycznie pełni ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu, w nadmiarze może powodować miażdżycę, insulinooporność, nadciśnienie tętnicze, zaburzenie gospodarki lipidowej, obniżenie stężenia testosteronu, a także cukrzycę typu 2. Jeżeli planujesz schudnąć i poprawić swoje zdrowie musisz zapoznać się z kalkulatorem zapotrzebowania kalorycznego. Dokładny kalkulator kalorii przyda się także sportowcom i osobom dbającym o prawidłowe i zdrowe odżywianie.

 

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego, co to jest?

Dzięki kalkulatorowi zapotrzebowania kalorycznego w prosty sposób możesz obliczyć dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Wiedza o własnym zapotrzebowaniu kalorycznym jest niezbędna do optymalizacji diety w celu redukcji tłuszczu lub budowania masy mięśniowej. Obliczenie zapotrzebowania kalorycznego może wydawać się trudne. Skomplikowany wzór i szereg zmiennych czasem uniemożliwia prawidłowe obliczenie zapotrzebowania kalorycznego. Jeśli jednak chcesz spróbować samodzielnie obliczyć, ile kalorii powinieneś spożywać w ciągu dnia, poniżej znajdziesz pomocne wzory.

 

Wzór Harrisa-Benedicta

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])
PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])

W czasach gdy coraz więcej ludzi dąży do świadomego odżywiania, mamy dostęp do gotowych kalkulatorów zapotrzebowania kalorycznego. Dzięki niemu w prosty sposób, podając podstawowe dane tj. wiek, wzrost, poziom aktywności i cel (utrzymanie, redukcja, wzrost masy ciała), w kilka chwil obliczysz, ile kalorii powinna zawierać Twoja dieta.

 

Podstawowa i całkowita przemiana materii, co to jest i czym się różnią?

Zapotrzebowanie kaloryczne to ilość kalorii, które są niezbędne dla organizmu w ciągu dnia, aby pokryć wydatek energetyczny. Ilość kalorii potrzebna do pokrycia dziennego wydatku energetycznego dla każdego z nas będzie inna. Przede wszystkim podczas obliczeń pod uwagę  bierze się całkowitą przemianę materii (CPM) i podstawową przemianę materii (PPM). 

Podstawowa przemiana materii (PPM) z ang. BMR – Base Metabolic Rate, określa najmniejsze tempo przemian metabolicznych w organizmie potrzebne do podtrzymania podstawowych funkcji biologicznych organizmu. Tłumacząc na język statystycznego Kowalskiego, PPM wskazuje, ile energii (kalorii), potrzebuje organizm, aby podtrzymać podstawowe funkcje życiowe np. oddychanie.

Do podstawowych funkcji życiowych oprócz wyżej wspomnianego oddychania, zaliczamy:

•      pracę układu nerwowego

•      utrzymanie napięcia mięśniowego

•      czynności wydzielnicze

•      czynności wydalnicze

•      odbudowa oraz wzrost tkanek i komórek

•      utrzymanie stałej temperatury ciała.

 

Podstawowa przemiana materii zależy głównie od:

•      wzrostu

•      masy ciała

•      wieku

•      czynników genetycznych

•      płci

•      trybu życia

•      sposobu odżywiania

•      stanu fizjologicznego organizmu (np. Miesiączka)

•      klimatu.

 

Całkowita przemiana materii (CPM) to dobowy wydatek energetyczny człowieka związany z jego całodziennym funkcjonowaniem. CPM jest sumą podstawowej i ponadpodstawowej przemiany materii. Ponadpodstawowa przemiana materii to energia na codzienne czynności m.in. pracę umysłową i fizyczną, aktywność fizyczną, trawienie i wchłanianie pożywienia. Całkowita przemiana materii informuje, ile kalorii należy dostarczyć organizmowi, aby zapewnić mu prawidłowe funkcjonowanie podczas całego dnia.

 

Jak zwiększyć całkowitą przemianę materii?

Im większa aktywność fizyczna podczas dnia, tym większa całkowita przemiana materii organizmu. Wstań z fotela, wyjdź na spacer, pobiegaj lub odwiedź osiedlową siłownię i ciesz się zdrowiem!

 

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Zanim dostęp do szerokopasmowego internetu stał się standardem, oprócz wyżej wymienionego wzoru Harrisa – Bennedicta wymiennie korzystano z kilku wzorów:

 

Wzór Mifflina

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = (10 x masa ciała [kg])+(6,25 x wzrost [cm]) -(5 x [wiek]) – 161
PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = (10 x masa ciała [kg])+(6, 25 x wzrost [cm]) -(5 x [wiek]) + 5

 

Wzór Cunninghama

PPM = 500 + ( 22 x LBM)
LBM = beztłuszczowa masa ciała w kilogramach

 

Wzór Katch  - McArdle

PPM = 370 + (21,6 x LBM)
LBM = beztłuszczowa masa ciała w kilogramach

Ciężko połapać się w skomplikowanych wzorach, prawda? Spokojnie w sieci znajdziesz zautomatyzowane kalkulatory, które znacznie ułatwią skomplikowane matematyczne obliczenia.

 

Zapotrzebowanie kaloryczne obliczone? Jeśli chcesz schudnąć, czas określić deficyt kaloryczny. Tylko dzięki niemu osiągniesz swój cel. Pewnie zastanawiasz się, jaki powinien być deficyt kaloryczny? Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego na stronie MójCatering dobierze odpowiedni deficyt uzależniony od tego, co chcesz osiągnąć stosując dietę. Jeśli zdecydujesz się na samodzielne wyznaczanie deficytu, pamiętaj, by nie był większy niż 200-400 kcal. Zbyt duży deficyt kaloryczny powoduje:

•      spowolnienie metabolizmu

•      spadek odporności

•      osłabienie organizmu

•      wypadanie włosów

•      pogorszenie stanu cery

•      osłabienie paznokci

•      zaburzenia hormonalne

•      zaburzenia pamięci

•      spadek masy mięśniowej

•      problemy z zajściem w ciążę

•      osłabienie procesów poznawczych.

Nie ryzykuj, zaufaj profesjonalistom i skorzystaj z dokładnego kalkulatora zapotrzebowania kalorycznego.

Dokładny kalkulator kalorii – tabele kalorii

Początkowo może wydawać się, że liczenie kalorii jest czasochłonne i męczące. Na szczęście na przestrzeni lat, papierowe wersje tabeli kalorycznych, które były dostępne wyłącznie u dietetyków, zastąpiono wygodnymi aplikacjami. Wygodnie na telefonie lub komputerze sprawdzisz, ile kalorii mają produkty, które chcesz włączyć do swojej diety. W aplikacjach dostępnych na każdego smartfona możesz notować swoje posiłki, co ułatwia kontrolowanie ilości spożywanych kalorii. Jeśli nigdy nie korzystałaś/eś z podobnych aplikacji, sprawdź ile kilokalorii ma szklanka smacznego soku, ulubiony batonik lub paczka pysznych chipsów.  Na pewno Cię to zaskoczy.

Kalkulator dietetyczny w cateringu z dostawą do domu 

Jeżeli zależy Ci, aby Twoja dieta była kompletna, zbilansowana i smaczna, skorzystaj z cateringu dietetycznego. Za skomponowanie diety pudełkowej odpowiedzialni są dietetycy z wieloletnim doświadczeniem, za gotowanie kucharze – mistrzowie w swoim fachu. Korzystając z oferty cateringu, masz pewność, że posiłki zawierają odpowiednią liczbę kalorii. Wszystkie produkty są świeże, zdrowe, pełne witamin i minerałów. Dieta pudełkowa dostosowana do Twoich potrzeb, upodobań i celów żywieniowych pozbawiona jest chemii i konserwantów. Oprócz pełnej witamin i minerałów, zbilansowanej i zróżnicowanej diety, a także deficytu kalorycznego nie zapomnij o aktywności fizycznej. Badania dowodzą, że regularna aktywność fizyczna w połączeniu z deficytem kalorycznym maksymalizuje i przyspiesza efekty diety redukcyjnej. Jeżeli wydaje Ci się, że podnoszenie ciężarów lub ranne bieganie nie jest dla Ciebie, nic straconego! Dodatkową aktywnością może być wieczorny spacer, zamiana windy na schody lub autobusu na rower.

Dokładny kalkulator zapotrzebowania energetycznego - dla kogo?

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego to narzędzie dla każdego, kto chce kontrolować stan swojego zdrowia. Dzięki niemu dowiesz się, czy spożywana liczba kalorii podczas dnia jest odpowiednia. Aby schudnąć, oblicz swój deficyt kaloryczny dokładnym kalkulatorem dietetycznym. Jeśli zależy Ci na efektywnym odchudzaniu, wypróbuj dietę sokową. Kuracja sokowa, zwana również detoksem sokowym dostarcza niezbędnych witamin i minerałów, a także oczyszcza organizm ze złogów i toksyn. Ta krótka kuracja zmaksymalizuje efekty późniejszej diety redukcyjnej. Jeżeli cenisz sobie czas i wygodę – nasz profejsonalny kalkulator zapotrzebowania kalorycznego będzie dla Ciebie bardzo przydatny. Sprawdź, ile kalorii powinieneś spożywać i wybierz dla siebie najlepszą dietę pudełkową. Wybierając catering dietetyczny, nie musisz liczyć kalorii, sprawdzać składu produktów, martwić się odpowiednim rozkładem makroskładników. Tym wszystkim zajmie się firma cateringowa, a Ty będziesz mógł zająć się swoimi pasjami i aktywnością fizyczną, która jest niezbędna do zdrowego i długiego życia.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola wymagane

Imię:
E-mail: (będzie ukryty)
Treść:

Kategorie

Popularne