PpcProtect
"Ładowanie..."

Chat meal - co to takiego?

Chat meal - co to takiego?

Chat meal – co to takiego?

To inaczej „oszukany posiłek”, czyli planowane odstępstwo od diety. Jest szczególnie przydatny podczas długiej i monotonnej diety redukcyjnej, w której trzymamy się kluczowo ustalonego planu żywieniowego i restrykcji kalorycznej. Tymczasem cheat meal dopuszcza dania, na które mamy ochotę, bez względu na to czy są dietetyczne czy wręcz przeciwnie. Najczęściej wybieranie „oszukane” posiłki to np. chipsy, słodycze, fast food, lody.

Zalety i wady

Co na ten temat mówią dietetycy? Opinie są podzielone. Zwolennicy cheat meal twierdzą, że jest to działanie na tyle bezpieczne, że nie „zrujnuje” utrzymywanej diety, a nawet wzmocni dążenie do określonego celu. Dodatkowo zredukuje rutynę redukcji i pozytywnie zadziała na aspekt psychiczny. Co więcej, zwolennicy oszukanego posiłku twierdzą, że dostarczenie w jednym posiłku dużej ilości kilokalorii przyspieszy metabolizm i zmniejszy poczucie głodu towarzyszące odchudzaniu. Zwiększenie kaloryczności w jednym posiłku podniesie poziom leptyny, czyli hormonu regulującego apetyt. Niedobór leptyny (powszechny podczas odchudzania) zwiększa łaknienie i może prowadzić do wzrostu masy ciała.

Na niekorzyść oszukanych posiłków wpływa fakt, że osoba która trzyma się restrykcyjnej diety i naglę pozwoli sobie na „zakazany” posiłek może stracić rachubę i z cheat meal zrobi się cheat day czy nawet cheat week. O ile jeden posiłek z nadwyżką kaloryczną nie zrobi nikomu krzywdy, to nadwyżka przyjmowana przez weekend może zaprzepaścić efekty odchudzania. Nie jest trudno przekroczyć granicę i utracić kontrolę, a w konsekwencji powrócić do złych nawyków sprzed diety. Z całą pewnością cheal meal nie jest zalecany dla osób zmagających się z problemami zdrowotnymi, takimi jak hipercholesterolemia, otyłość, nadciśnienie czy cukrzyca.

Podsumowując

Jeżeli współpracujemy z dietetykiem, nie mamy przeciwskazań zdrowotnych i silną wolę to jak najbardziej możemy skorzystać z opcji cheat meal. Jak często? Nie częściej niż jeden raz w tygodniu, najlepiej w dzień treningowy i w godzinach porannych. Nie zaleca się spożywać tak dużej ilości kilokalorii przed nocnym wypoczynkiem.

Jeżeli jesteśmy zmęczeni monotonną dietą redukcyjną to taki oszukany posiłek nie częściej niż jeden raz w tygodniu może podbudować naszą psychikę oraz przyspieszyć tempo metabolizmu i w konsekwencji spadek masy ciała. Najważniejszy jest jednak umiar i zdrowy rozsądek.

Pozdrawiam,
Agata
dietetyk SPORTFOOD

Udostępnij: